Getest: de LMC Cruiser T 732 G: Liefde op het eerste gezicht

Kampeerders Ed en Annemarieke gingen op pad met de Cruiser T 732 G van LMC. Een luxueuze halfintegraal, tot in de kleinste details fraai afgewerkt en heel ruim. Konden ze nadelen ontdekken aan dit op het eerste gezicht slim vormgegeven paradepaardje?

Het is zonnig maar koud als Annemarieke en ik er een paar dagen opuit trekken met de Cruiser T 732 G, het nieuwste topmodel van de Duitse camperbouwer LMC. Als we hem ophalen bij de dealer krijgen we het onmiddellijk warm. Liefde op het eerste gezicht, heet dat. Voor onze neus staat namelijk een uiterst charmante, slanke verschijning, ondanks haar forse lengte van 7,5 meter. Heel gestroomlijnd, wat vooral komt door de sierlijke daklijn boven de cabine. De opbouw oogt – en is – ook lager dan bij menig soortgenoot van deze afmetingen. Dat de camper laag op zijn ‘pootjes’ staat, merken we bij het instappen, een extra uitklaptrede is overbodig. En alles aan de buitenkant ziet er strak en glad uit, zoals de ramen die bijna vloeiend in de opbouw zijn verwerkt.

Aangenaam stil binnenin

Die stroomlijnvorm voel je dan ook op de weg: het blijft onder het rijden aangenaam stil binnenin. De rijwind glijdt er soepel langs, ook bij hogere snelheden. Zelfs turbulentie van tegemoetkomende vrachtwagens reduceert de Cruiser knap. Daarnaast ligt hij op zijn Fiat Ducato-onderstel lekker stabiel op de weg en laat hij zich soepel sturen, hij glijdt door bochten en over rotondes. En de 140 pk’s van de – ook behoorlijk stille – 2,3 liter-turbodieselmotor in onze uitvoering zijn prettig. Zeker in combinatie met de 9-trapsversnellingsautomaat, die als het nodig is snel optrekken en inhalen mogelijk maakt. Zo laag bij de grond heeft hij wel een hekel aan verkeersdrempels. Maar even stapvoets rijden is nu niet echt een straf als je geen haast hebt. Altijd lastig is en blijft achteruit rijden of inparkeren, zeker met een lang voertuig als dit, maar de achteruitrijcamera in combinatie met het grote, heldere beeldscherm op het dashboard helpen zeker.

Veel leefruimte

Rijden is één, maar wonen is twee. En zeker bij dit frisse weer zullen we veel binnen zijn. Een mooie leefruimte is dan prettig, en door zijn lengte heeft deze camper dat ook. Hij is geschikt voor vier personen, dus met zijn tweetjes zitten we heel comfortabel. En liggen we ook lekker! De slaapruimte – zeg maar gerust slaapkamer – achterin heeft twee flinke vaste bedden in de lengte, die we kunnen ombouwen tot één groot eilandbed. De lattenbodem en koudschuimmatras staan garant voor een prima nachtrust. En we hebben er verder geen omkijken naar, tussendeur dicht en weg slaapkamer.

Aparte douchcabine

Die tussendeur heeft nog een voordeel, want aan de slaapkant bevindt zich een aparte douchecabine en aan de overkant het toilet met wastafel. Met de deur dicht creëren we dus één badkamer met veel privacy. Het toilet kan je opzij draaien, waardoor er wat meer staruimte aan de wastafel ontstaat. En dat is fijn. Douchen in de cabine met slimme ronde deur is een feestje. Ruimte genoeg om je heen en een goeie, warme waterstraal. Doe je een beetje zuinig, dan red je het met twee douchebeurten na elkaar. Aan een plekje voor de zeep en shampoo is ook gedacht en aan de handig uitklapbare dakstang kunnen we in de cabine onze handdoeken drogen. Uitgezonderd in de douche met zijn verdiepte vloer is de stahoogte voor langere mensen in het slaapdeel van de camper beperkt. Met mijn 1 meter 85 moet ik opletten mijn hoofd niet te stoten. Wat dus wel een keer of drie gebeurt, maar dat ligt echt aan mij.

Knusse huiskamer

In het woongedeelte is de stahoogte ruim voldoende, omdat de vloer weer lager is. En hier ook verder veel ruimte om ons heen. Rond de makkelijk verstelbare tafel beschikken we over een flinke zithoek, met de omgedraaide stoelen uit de cabine als luie fauteuils. Het is een knusse huiskamer. Zeker als het donker wordt, we de gordijnschermen sluiten en de sfeervolle indirecte verlichting aanknippen. Met de ventilatorkachel en – heerlijk aan de voeten – de vloerverwarming is het behaaglijk warm in de Cruiser, hoe fris het buiten ook is. Muziekje aan – er zit een puike geluidsinstallatie in – en krijg ons hier maar eens uit! 

Maar geen gezelligheid natuurlijk zonder een lekkere maaltijd. Zelf kokkerellen doen we graag. De compacte keuken heeft een spoelbak en drie gaspitten met een flinke capaciteit en in het keukenblokje zitten veel grote laden voor de pannen en andere kookspullen. Alleen de aanrechtruimte is wat krap, maar dan kan de eettafel even bijspringen. Je bent tenslotte kampeerder of niet. Daarentegen is de koelkast tegenover de keuken weer aangenaam groot, 140 liter inhoud in twee gedeelten, inclusief een groot vriesvak. Ruim genoeg voor veel verse voorraad en koude drankjes.

Slimme bergruimte

Deze camper blinkt helemaal uit in veel handige bergruimte. Met achterin de flinke garage voor de grote spullen. Ook één of twee fietsen kunnen er, met wat passen en meten, in. Maar een fietsendrager achterop heeft daarvoor natuurlijk de voorkeur. Binnenin hebben de ontwerpers zich uitgeleefd in een keur aan kasten, kastjes en plankjes tot in alle hoeken en gaten. De open vakken hebben opstaande randen en soms elastische rubberen banden om alles netjes op zijn plek te houden tijdens het rijden.

Luxueuze uitstraling

De camper heeft een luxueuze, moderne uitstraling. Lichte kleuren, degelijke materialen en een mooie afwerking met metalen handgrepen en knoppen. En de keukenladen zoeven geruisloos open en dicht. We noemden de verlichting al even. Daar is veel aandacht aan besteed, met directe en indirecte ledverlichting. De mooie draaibare lichtspots zijn fraai, maar behoorlijk fel. Een dimmer zou best fijn zijn. Voor de moderne camperaar die echt niet zonder laptops, tablets, mobiele telefoon en ander elektronische uitrusting op reis wil, zitten er overal in de camper stroom- en usb-aansluitingen. Tot slot is de buitendeur van de camper extra breed, liefst zeventig centimeter.  

Pluspunten

  • Rijdt super
  • Zee aan ruimte
  • Heerlijke bedden
  • Flinke badkamer
  • Sfeervolle verlichting

Aandachtspunten

  • Stahoogte grote mensen achterin
  • Alleen stapvoets over verkeersdrempels
  • Krap keukenaanrecht
  • Leesspots niet dimbaar 

Conclusie

Van een topmodel met een bijbehorend prijskaartje mag je wat verwachten. Maar dat moet je wel waarmaken, en dat doet de Cruiser T 732 G helemaal. Het is een voorbeeld van hoe de nieuwste generatie campers zijn ontwikkeld voor het plezier, gemak en veiligheid van de moderne camperaar. Heel fijn om mee te rijden en daardoor zeer geschikt voor langere afstanden. Binnen valt vooral de grote ruimte op, zowel in het slaap- als woongedeelte. Helemaal fijn is de aparte douchecabine, los van de toiletruimte. En dat is maar één voorbeeld van hoe compleet deze Cruiser is uitgerust om probleemloos langere tijd zelfstandig mee rond te zwerven, ook bij lagere temperaturen. Voeg daarbij de vele slimme opbergmogelijkheden, de uitgedachte sfeerverlichting en de fraaie afwerking, en je hebt een camper om u tegen te zeggen. Daar doen een paar verbeterpunten helemaal niks aan af.  

Gepubliceerd op woensdag, juni 23, 2021 door Ed Lodewijks

Delen