Langs stadjes en natuur in Nouvelle-Aquitaine

Stefanie en Miet trekken er samen met de camper op uit naar Les Landes, een streek in het zuiden van Frankrijk aan de Atlantische Oceaan. Een avontuur gevuld met mooie ontdekkingen en een stevige portie ontspanning.

Dag 1: Kortrijk - La Chapelle-Saint-Mesmin: Tussenstop aan de Loire

Een koffietje, een laatste controle en nog snel een berichtje naar mijn reisgenote Miet. Een halfuur later zijn we klaar om naar de zon te vertrekken met ons eigen huis op wielen. Ready, set, go!

Veel voorbereiding hebben we voor deze reis niet gedaan. Tussen pot en pint en na wat opzoekwerk volgden enkele voorstellen. Een daarvan: een bezoek aan de Franse regio Nouvelle-Aquitaine. Zon, zee, strand, bos en verschillende mogelijkheden voor een actieve vakantie.

Omdat ik de enige chauffeur ben, splits ik de route liever op. Ik kies een camperplaats met goede reviews via de app Campercontact. De camping ligt vlak aan de Loire, dicht bij de stad Orléans. Om 15 uur bereiken we onze bestemming en kan de vakantie beginnen. De motor was nog niet koud of onze aperitief staat al klaar. ’s Avonds trekken we nog even op verkenning in het dorp. Een aangenaam tochtje langs de Loire en het aangrenzende park. Tijd voor een welverdiende nachtrust op deze kalme camperplaats.

• Onze activiteit: Wandeling langs de Loire
  • Onze halte: Aire de Campingcar La Chapelle-Saint-Mesmin

Dag 2: Loire - Gujan Mestres - Arcachon: Zicht op zee

Vandaag kan de vakantie echt goed beginnen. Na een stevig ontbijt zetten we koers richting Arcachon, met een korte pauze in Gujan Mestras om de plaatselijke specialiteit – oesters – te proeven.

Vanuit onze vertrekplaats in Chapelle-Saint-Mesmin kiezen we voor de route met de minste tolwegen. Na iets meer dan 6 uur in de camper, rijden we Gujan Mestras binnen en is het tijd voor een korte wandeling. In het stadje genieten we van de lokale specialiteiten en zien we voor het eerst het ons zo geliefkoosde zeewater. Dit smaakt naar meer.

Door de reviews hebben we niet zoveel verwachtingen bij onze camperplaats in Arcachon. Toch zijn we blij een gratis plaats dichtbij de stad te vinden voor een avondlijke wandeling. We hadden gelezen dat een bezoek aan Arcachon de moeite waard was, net als een bezoek aan een van de talrijke visrestaurants in het stadje. Van aan de camper trekken we te voet langs de kustlijn naar Arcachon. Met een paar natte voeten tot gevolg. Via de dijk komen we in het leuke en nette centrum van Arcachon terecht. Een klein marktje en vele menu’s later, kiezen we voor het menu van het restaurant Chez Pierre. Lekker eten en zicht op de zonsondergang aan zee. Wat wil je nog meer?

• Route: La Chapelle-Saint-Mesmin – Poitiers – Bordeaux – Gujan Mestras – Arcachon
  • Onze activiteit: Wandeling en aperitief in de lokale vissersplaats Gujan-Mestras en een stadswandeling in Arcachon
  • Onze halte: Aire de Campingcar – Tête de Buch – La Teste-de-Buch

Dag 3 en 4: Arcachon – Biscarosse – Navarosse: De drukte voorbij

Hoewel de camperplaats langs de D650 ligt, genieten we toch van een goede nachtrust. Na het ontbijt hebben we zin in een wandeling en volgen het wandel- en fietspad aan de andere kant van Arcachon. Dit pad is een mooie fietsweg die het centrum van Arcachon verbindt met de Atlantische stranden. We wandelen zo’n kleine 5 kilometer langs Arcachons stranden tot aan het Plage des Arbousiers. Het idee dat ons huis op wandelafstand van het strand ligt, doet me even dromen.

Terug bij de camper zetten we koers richting Biscarosse. Onderweg willen we stoppen aan de Dune du Pilat, de trekpleister van Les Landes. Bij aankomst merken we meteen dat de parking helemaal volstaat. Er is een wachtrij van een uur. In coronatijden lijkt ons dit niet interessant en dus kiezen we ervoor de drukte niet op te zoeken en de duinen links te laten liggen. Soms heb je een reden nodig om terug te keren. En nu hebben we er een. Een terugkeer is gegarandeerd en dit heeft niet alleen te maken met de Dune du Pilat.

Pijnboombossen

Na een nieuwsgierige blik op de volzette camperplaats in Biscarosse, zetten we koers naar het meer. We spelen even met het idee om hier op camping te gaan, maar na een inspectie vinden we de plaatsen te klein en te duur. We vervolgen onze weg en kunnen ons geluk niet op wanneer we aankomen op de campeerplek in Navarrosse. Een plek naar ons hart. Hoewel op deze plek maar weinig voorzieningen aanwezig zijn, hebben we alles wat nodig is. Campersgewijs is er de mogelijkheid om water te nemen en het grijs water en chemisch toilet te ledigen. Omgevingsgewijs hebben we onmiddellijke toegang tot het zandstrand aan het meer, enkele restaurants op de omliggende campings en talrijke mooie wandel- en fietspaden. Gevoelsgewijs voelt het heerlijk om te aperitieven in de schaduw van de pijnbomen met zicht op de jachthaven en de ondergaande zon. We zijn vertrokken voor twee heerlijke nachten.

Op de camping staat een informatiepaneel met drie wandelingen. Een groene wandeling En Chon – Mayotte van zo’n 11 kilometer, een tweede groene wandeling La Broustasse van 8 kilometer en een blauwe wandeling Navarosse van ongeveer 13,5 kilometer. Vol overtuiging kiezen we voor Navarosse. De wandeling zelf is gemakkelijk te volgen. Op regelmatige duiden blauwe pijlen de weg aan. De weg voert je door pijnboombossen, tussen het noordelijke meer en het kleine meer en langs het Canal du Littoral des Landes. Je wandelt op het aangelegde fietspad, dat ook dienst doet als wandelpad. Vervolgens toert de weg omheen het meer Petit étang de Biscarosse en langs een picknickplaats alvorens je terug weg te leiden in de bossen. We genieten van het kleurcontrast tussen de gele bloemen en het meer. En van de rust. In tegenstelling tot Maguide of Navarosse, komen we hier slechts een handjevol mensen tegen.

Na de wandeling brengen we nog een klein uurtje op het strand van het Lac Nord voor een frisse duik. De avond ziet er veel belovend uit, met een pizza in een van de campingrestaurants en de zonsondergang als decor.

• Route: Arcachon – Biscarosse – Navarosse
  • Onze activiteit: Wandeling langs de stranden in Arcachon, aperitief met zicht op de jachthaven van Navarosse en een wandeling in Navarosse
  • Onze halte: Aire de Stationnement Navarrosse

Dag 5: Navarosse – Seignosse: Meest zuidelijke punt

Vandaag trekken we verder richting Biarritz, ons meest zuidelijke punt. We willen nu dichtbij de kust verblijven, maar weten absoluut nog niet op welke camperplaats we verblijven. Gezien het hoogseizoen is, hopen we nog een rustig plekje te vinden.

Op onze weg passeren we het surfstadje Mimizan en merken onmiddellijk heel wat toeristen op. We laten het stadje dan maar links liggen en rijden verder. Op een klein marktje in Saint-Julien-en-Born houden we halt. We parkeren dichtbij de kerk, net naast de Auberge Born. Het marktje zelf verkoopt lokale producten, voeding en kledij. Een ideale pauze vol kuier- en koopplezier.

Waterpret

Onze middagpauze houden we aan het meer Etang de Léon. We parkeren op de camperparking van Camping Le Col Vert, die bijna vol staat. De parkeerplaatsen zijn gescheiden door struikgewas en dat garandeert de privacy van elke camperaar. Wij vinden het alvast een plaats om te noteren en genieten van de rust tijdens ons middagmaal. Daarna trekken we verder naar de zee en een definitieve camperplaats voor de avond.

Die zoektocht verloopt niet vlot. Tot driemaal toe maken we rechtsomkeer. De drukte en bijna volzette camperplaatsen in Moliets-et-Maâ, Messanges en Vieux-Boucau-les-Bains vinden we niet zo aangenaam. Uiteindelijk, rond 17 uur, komen we aan in Seignosse en zijn we tevreden over de camperplaats: onder de pijnbomen en op wandelafstand van het strand. Het bordje Aquapark aan de ingang van de camperplaats trekt ons helemaal over de streep. We horen ons innerlijke kind meteen roepen. Wie een ontspannend dagje plezier en vertier wil, aangevuld met een wondermooie zonsondergang en een lekker avondmaal met lokaal gebrouwen bier, kan ik alleen maar zeggen: Seignosse is the place to be.

• Route: Navarosse – Mimizan – Saint-Julien-en-Born – Etang de Léon – Moliets-et-Maâ – Messanges – Vieux-Boucau-les-Bains – Seignosse
  • Onze activiteit: Aquapark van Seignosse, aperitief en tapas in de strandbar Couleur Locale in Seignosse
  • Onze halte: Aire de Campingcar Park de Seignosse

Dag 6, 7 en 8: Seignosse – Bayonne – Anglet: Surfen en genieten

Uitgeput van ons dagje glijden, wordt het tijd om alles in te pakken en onze laatste missie te volbrengen. Zon, zee, strand en surf. Miet kijkt al een hele week uit naar het strand, ik naar het surfen. We willen goed op tijd aankomen op onze nieuwe camperplaats. Ik belde voor vertrek al even met een lokale surfschool, Ecole de surf Uhaina, en wist zo dat ik in de namiddag een opfrissingsles kon bijwonen.

Onze nieuwe camperplaats is echt top. Er is geen schaduw voorzien, maar wel een directe toegang tot het strand. Bovendien is er nog heel veel plaats en kunnen we gemakkelijk een favoriet plaatsje veroveren. Hoe gaat dat spreekwoord ook al weer? Iets met boter en gat of god en Frankrijk?

Ik sluit onmiddellijk aan bij de surflessen, terwijl Miet van het strand geniet. De surfplaats ligt vlakbij de camping. We wanen ons hier in het paradijs. Getijdencheck, plank check, wetsuit check: klaar voor een deugddoende surfsessie.

Langs de kustlijn

De camperplaats ligt vlakbij een wandel- en fietsboulevard, die de rots waarop de Phare de Biarritz trots poseert verbindt met de monding van de Adour. Maar wie denkt de volledige kustlijn af te stappen tot in Biarritz, komt bedrogen uit. Wij dus ook. Vlakbij de rots volgen we de weg terug naar boven om dan uiteindelijk via de weg een ander wandelpad te vinden dat ons terug naar de kustlijn brengt. Zo komen we terecht in het centrum voor een stadsbezoek.

Enkele vergezichten en een wandeling in de oude binnenstad later, komen we via het netwerk van fiets- en wandelpaden terug aan onze camper. Het was een aangename dag in toch wel een van de meeste gekende trekpleisters van Les Landes. Ik vermoed, wanneer er geen pandemie de ronde doet, de toeristische toeloop toch wat groter is.

Uiteindelijk besluiten we om nog een extra dag te blijven op deze camperplaats. Zo pik ik nog wat surf mee, loopt Miet nog eens het wandelpad af langs de kustlijn tot aan de monding van de Adour en klinken we nog eens op onze laatste zonsondergang op het strand van Les Corsaires.

• Route: Seignosse – Bayonne – Anglet
  • Onze activiteit: Surfen bij de ESF Uhaina en een aperitief op het strand bij zonsondergang
  • Onze halte: Aire de Camping-Cars des Corsaires – Anglet

Dag 9: Anglet – Bordeaux: Een stadswandeling en dan huiswaarts

Onze laatste dagen samen zijn aangebroken. Vandaag vertrekken we naar Bordeaux. Miet neemt vanuit deze stad de trein naar België. Ik vervolg mijn weg met de camper en keer rustig huiswaarts. In Bordeaux kiezen we voor een camping met zwembad. Een middagje plonsen, een poetsbeurt voor de camper en een laatste aperitief en avondmaal later, vallen we als een blok in slaap. Bij het ontwaken, wacht Bordeaux ons op.

De tramhalte die ons rechtstreeks naar Bordeaux brengt, ligt op een halfuurtje wandelen van de camping. Door de vele positieve recensies kijken we er naar uit om deze stad te bezoeken. En terecht. We spenderen nog een halve dag in Bordeaux en maken een stadswandeling. Daarna nemen we afscheid aan het station. Onderweg sturen we nog enkele berichtjes om terug te blikken op een geslaagde vakantie.

• Route: Anglet - Bordeaux
  • Onze activiteit: Stadswandeling in Bordeaux, lunch bij Bella Ciao

Onze halte: Camping Le Village du Lac – Bruges (Bordeaux)