Nieuwe rijbewijsregels brengen toegankelijke e-campers stap dichterbij

Mercedes-Benz presenteerde vorig jaar deze EQV, een van de eerste e-campers. (c) Mercedes-Benz

In de toekomst volstaat een B-rijbewijs om campers tot 4,25 ton te bestuderen, op voorwaarde dat die elektrisch of op waterstof rijden. Maakt dit elektrisch camperen eindelijk toegankelijk voor het grote publiek?

De Europese commissie deelde op 1 maart 2023 de uitgangspunten voor haar vierde rijbewijsrichtlijn. Daarin verhoogt de commissie onder meer de gewichtslimiet van voertuigen - en dus ook campers - waarmee chauffeurs met een (regulier) B-rijbewijs op pad mogen. Ligt die nu op 3,5 ton, dan wordt die in de toekomst opgetrokken naar 4,25 ton. Voordien moest je een vrachtwagenrijbewijs op zak hebben om met zo’n zwaardere camper te rijden.

Belangrijke voorwaarde: het gaat enkel om voertuigen met alternatieve aandrijvingen, voertuigen die rijden op elektriciteit of waterstof. Niettemin is dat goed nieuws voor de camperwereld. Veel campers vallen nu net buiten het bereik. De Hymer Venture S bijvoorbeeld, die 4,1 ton weegt. Fabrikanten krijgen nu 750 kilo meer marge om een toegankelijke e-camper te maken. Het moet hen stimuleren om de mogelijkheden van elektrische of waterstofaandrijving verder te verkennen.

De richtlijnen gaan nu ter bespreking naar het parlement. Daarna moeten de lidstaten die omzetten in nationale wetten. Wellicht gaan ze pas ten vroegste over drie jaar van kracht.

Gepubliceerd op donderdag, maart 9, 2023 door Tom Peeters

Delen