Ooit een scoutstent, nu een rugzak

Onder de noemer IWATO - I was a tent once - maakt de circulaire start-up Obvious Outdoor rugzakken, heuptassen en portefeuilles van afgedankte scoutstenten.

Als materiaalmeester bij de scouts geraakte de Antwerpse productontwikkelaar Jef Van Dyck gechoqueerd door de kapotte tenten die hij aantrof in depots. De stof van de tenten, vaak afgedankt omwille van kleine defecten, was meestal nog perfect in orde. Natuurliefhebber Van Dyck kon de verspilling niet langer aanzien en kroop achter de naaimachine van zijn vriendin. Resultaat: een collectie duurzame outdooraccessoires die hij verzamelde onder de naam Obvious Outdoor.

'Nuttige, leuke producten maken met een positieve impact op onze planeet en de mensen die erop wonen', zo luidt het doel van Obvious Outdoor. Op die manier wil Van Dyck een tegengewicht bieden voor de reguliere mode-industrie. Fast fashion leidt tot vervuiling en oneerlijke arbeidsomstandigheden. En heeft zo een enorme impact op de planeet.

Jef Van Dyck (c) Obvious Outdoor

Obvious Outdoor houdt de productie zo lokaal mogelijk en mikt op producten die een leven lang meegaan. Of die op z’n minst gemakkelijk te repareren vallen. Onder de noemer IWATO - I was a tent once, letterlijk: ik was ooit een tent - verkoopt het bedrijfje eigentijdse rugzakken (10 liter), heuptassen en portefeuilles die zowel in de echte wildernis als in een stadsjungle niet misstaan. Van Dyck wil van Obvious Outdoor graag een volwaardig kampeerlabel maken, met onder meer broeken, jassen en truien.

Meer info: https://obvious-outdoor.com/

Gepubliceerd op woensdag, april 13, 2022 door Tom Peeters