Verplaats je caravan met gemak

De caravanmover is in 20 jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest gewilde accessoires voor caravaneigenaren. Met een paar simpele drukken op de knop zet je je caravan precies waar je hem hebben wil. Inmiddels is een groot aantal movers op de markt verschenen. Hoe maak je een keuze?

Een caravanmover wordt, één uitzondering van AL-KO daargelaten, met een stangenstelsel en klemmen aan het chassis van een caravan opgehangen. De mover wordt met stroomkabels aangesloten aan een besturingsunit in het voertuig. Stroom betrekt het geheel uit een accu. Je bestuurt de mover draadloos met een afstandsbediening, of – dat zien we steeds vaker – met een app op een smartphone.  

Wat kost het? 

Alle waar naar z’n geld. We vonden online al een moverset voor 650 euro. De duurste kosten ruim meer dan 2.000 euro. Informeer zeker eens bij een lokale dealer om een volledig kostenplaatje te krijgen.  

Met de hand of automatisch? 

De tientallen op de markt beschikbare movers zijn in twee groepen te verdelen: handbediend en automatisch. Bij een automatische mover bewegen de aandrijfrollen zich van en naar de band door een druk op een knop op de afstandsbediening. Bij handbediende versies – de naam zegt het zelf – gebeurt dit met een fysieke handeling. Daarbij maken we onderscheid tussen movers die met de uitdraaislinger of accumachine worden aangedraaid, en die waarbij de aandrijfrol met een sleutel in één halve omwenteling van en naar het wiel wordt bewogen. De laatste kost iets meer fysieke inspanning. De handbediende movers zijn onder de caravan met een extra stang verbonden, zodat aanleggen vanaf één zijde kan plaatsvinden. 

Aankooptips 

Besluit in overleg met de caravandealer welke mover bij de caravan en het te verwachten gebruik past. Of ga naar een moverspecialist. Van zo’n specialist mag je zeker verwachten dat hij verstand van zaken heeft en de inbouwvoorschriften kent. Vraag wat de sterke en zwakke punten zijn van de movers in het assortiment. Hij is ook op de hoogte van after sales en serviceverlening door zijn merken. De duurdere mover biedt bijvoorbeeld Europa-dekking bij problemen en daarvan mag je winterbestendigheid - denk aan ijs en strooizout - verwachten. Besturing met een duimbediende mini-joystick heeft onze voorkeur, met knopjes gaat ook, maar is omslachtiger. Zogenaamde softstart en -stop maakt zeer precies manoeuvreren mogelijk. Natuurlijk speelt ook het design een rol. 

Waar monteren? 

Montage voor de as heeft de voorkeur. De mover is daar meer beschermd tegen door de banden opgeworpen straatvuil. Daar gemonteerd zal de mover bij het afrijden van een drempel de grond niet aantikken bij het inveren. Ook zal de caravan in zwaar terrein niet achterover kantelen als de mover ‘in de band wil klimmen’. Soms staan spatlappen, kriksteunen, een waterafvoer, een reservewieldrager of verlaagde instaptrede montage in de weg. Dan zul je zelf keuzes moeten maken. 

Stroomverbruik 

Uit eerdere metingen tijdens (oude) tests blijkt dat de ene mover zuiniger met energie omspringt dan de andere. De sterkste mover is niet automatisch die met het hoogste stroomverbruik. De kracht ligt meer in de overbrenging, net als de maximale rijsnelheid. De laatste varieert per merk van 7 tot 20 centimeter per seconde. Gemiddeld 0,5 km/u. Een energiezuinige mover zal met een kleinere accu genoegen nemen om een redelijke afstand te overbruggen. En zo’n kleinere accu bespaart gewicht (laadvermogen) en kosten. 

Veiligheid en beveiliging 

De wetgever heeft bepaald dat een mover een rangeerhulpmiddel is en geen motor. Een zelfstandig rijdende caravan is dus geen motorvoertuig; extra verzekeren is daardoor niet nodig. Voorzichtigheid blijft geboden, want movers kunnen meer dan 400 Nm aandrijfkracht leveren, meer dan een gemiddelde personenauto. Ingeklemd overleef je die duwkracht niet. 

Movers zijn daarom uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen. Er zijn noodschakelaars, noodstops op de afstandsbediening, beveiliging tegen overbelasting en te hoge of te lage accuspanning, wegrijbeveiliging, maximale standbytijd en zekeringen. Soms gaan aandrijfrollen bij aankoppelen aan de auto automatisch van de wielen, soms moet een stekker in een speciale contactdoos gestoken. Als een beveiliging voor overbelasting van de motor ingrijpt staat de caravan plotseling stil en is vaak een pauze nodig of een reset. Het veiligheidssysteem van de AL-KO Mammut geeft bij overbelasting een waarschuwing en blijft rijden met een dan lagere snelheid. 

Onderhoud 

Schoonhouden betekent behoud van de mover en dichtingen van draaiende delen. Verder moeten bereikbare bewegende delen af en toe worden gesmeerd. Caravanmovers zijn behoorlijk onderhoudsarm, maar de accu moet in topconditie en opgeladen zijn voor het beste resultaat.  

Wat weegt het? 

Een mover met accu brengt 40 tot 60 kilo extra gewicht in de caravan. Met name de keuze van de accu maakt het verschil. Sommige moverfabrikanten leveren of adviseren zelf een bijpassende accu. Verplaats je je caravan alleen over korte afstanden, dan kan een kleine Lithium-Ion batterij veel gewicht besparen. 

Disselmovers 

Uit tests blijkt dat movers, verwerkt in een neuswiel of als karretje, onder de dissel onvoldoende grip vinden om de prestaties van chassis-gemonteerde moversystemen zelfs maar enigszins te evenaren. Ze zijn wel bruikbaar op vlakke verharde weg. 

Gepubliceerd op donderdag, januari 14, 2021 door Wim De Roos

Delen