Wat je moet weten over banden

Dat banden een heel belangrijk deel uitmaken van de veiligheid op de weg zal niemand ontkennen. Het is dan ook van het grootste belang hier zorg voor te dragen.

Hoe doe je dat? Heel simpel door regelmatig de bandendruk te (laten) controleren, door niet zomaar de stoep op te rijden en door een kijkcontrole te doen op de banden om te zien of er geen scheurtjes ontstaan.
Die (haar)scheurtjes ontstaan vooral als de banden een zekere ouderdom hebben. Fabrikanten spreken van een veilige levensduur van maximaal 5 à 6 jaar.

Nu zal je wel zeggen: 'Dan zijn de banden nog lang niet versleten' en daar heb je meestal wel gelijk in maar is je veiligheid en die van diegenen die meereizen in de wagen geen zekerheid waard? Als je eens een berekening maakt om degelijke banden aan te kopen kosten die gemiddeld voor 4 stuks zo’n 500 euro. Voor zwaardere banden van bv. een motorhome lopen de kosten natuurlijk op tot 600 à 700 euro. Deel dat door 5 jaar en dan nog eens door het aantal kilometer per jaar dat je bolt, op hoeveel eurocent per kilometer kom je dan uit voor die veiligheid? Is dat niet het overwegen waard om zeg maar om de 5 jaar nieuwe banden te laten steken?

Kijk maar eens naar je caravanbanden, hoe oud zijn die? Hoeveel (haar)-scheurtjes zijn er al in de flanken? Wat als een band ontploft op een autosnelweg bij druk verkeer?

 Als je dan nog bedenkt dat je tijdens de winterperiode in vele skilanden verplicht bent om wettelijk erkende winterbanden op te hebben, dan kan je natuurlijk extra velgen aankopen en er winterbanden op monteren en 2 maal per jaar de wielen vervangen volgens het seizoen. Denk er dan aan dat dit veel duurder zal zijn dan bv. erkende 4-seizoensbanden te monteren en die om de 5 jaar te vervangen. Vraag meer inlichtingen hierover bij je bandenspecialist.

Als je iedere winter op wintersport trekt, is het wel belangrijk om de juiste banden te hebben met een voldoende diep profiel. Men spreekt zo bv. in Duitsland over het 4x4x4 systeem. Simpel en veilig. Om de 4 jaar de 4 banden vervangen als de groeven minder dan 4 mm diep zijn. Dat controleren is heel simpel. Je hebt in het profiel op bepaalde plaatsen verdikkingen liggen die de uiterste slijtagegrens aanduiden. Veelal zijn deze plaatsen op de flank van de band duidelijk aangegeven. Bij Michelin is dat hun mannetje (Bibendum), bij andere merken kan dat een zonnetje zijn. Maar als je die verdikkingen niet vindt, neem dan gewoon een geldstuk van 2 euro, de zilveren rand is net 4 mm dik en dat plaats je gewoon in het profiel en je hebt direct een controle.

Een goed overzicht over de verplichting om in sommige landen met winterbanden te rijden: https://www.autogids.be/auto-advies/wegcode/winterbanden.html 

Een woordje uitleg over banden en wat al die cijfers en formules betekenen die je er op vindt is zeker geen overbodige luxe.

Een van die belangrijke punten is de gewicht- en snelheidsindex. Die bepalen uiteraard mee de veiligheid van je voertuig. Personenwagens en caravans hebben uiteraard minder zware banden nodig dan een motorhome. Voor motorhomes zal je veelal 2 verschillende gewichtsaanduidingen vinden gescheiden door /. Dat betekent dan dat je moet rekening houden met een enkele of een dubbele montage (enkel wiel of dubbel wiel). Voorbeeld 107/105 R.

Gepubliceerd op woensdag, februari 10, 2021

Delen