Welk chassis past voor jou?

Een camper kiezen is geen eenvoudige opdracht. Naast het ontwerp, de indeling en het interieur speelt ook het automerk dat onder het campermerk schuilgaat een rol. De verschillen kunnen klein zijn, maar ze zijn er wel. Waar moet je dan op letten? Campertijd helpt je graag op weg.

Fabrikanten weten precies welk merk van onderstel ze onder een bepaalde serie campers in de 3,5 ton klasse aanbieden. Ze kiezen emotieloos op basis van prijs, afmetingen, wielbasis en de gewichtsklasse. Zo past een Mercedes-Benz Sprinter goed bij de luxeklasse en Fiat en Ford eerder bij de goedkopere instappers. Alleen bij enkele modellen van Chausson en Challenger kan de consument zelf kiezen tussen Ford of Fiat.

Fiat Ducato: Nog zuiniger en krachtiger

Onlangs werd de achtste serie van de Ducato voorgesteld, die vanaf eind dit jaar beschikbaar is. Voor campers zal dat later zijn, afhankelijk van het campermodel en de bestaande voorraad. Bumper en grille zijn licht gewijzigd en er komt full-ledverlichting. Het interieur kreeg een nieuw ontworpen dashboard, stuur, versnellingspook en deurpanelen. Alle moderne rijhulpsystemen zijn optioneel beschikbaar. Ook de nieuwe 2,2 Multijet 3-dieselmotoren (Euro 6D-Final) doen hun intrede. Ze zijn nog zuiniger, met een tot 7 procent lagere CO2-uitstoot en lichter in gewicht. Ook deze motoren komen in vier vermogens (120, 140, 160 en 180 pk) en met een verbeterde zesversnellingsbak.

De exacte gegevens voor de campermarkt zijn nog niet bekend, maar de automatische versnellingsbak blijft ook beschikbaar. De nu beschikbare 2,3 liter turbodiesels met AdBlue-technologie zijn efficiënt en krachtig in het onderste toerenbereik.

De Fiat Ducato was het eerste camperonderstel met voorwielaandrijving. Dat biedt een laag gewicht en extra laadvermogen voor de gebruiker. Al kan je wel kiezen voor een heavy chassis, dat 40 kg meer weegt. De investering waard, want het is sterker en stijver voor een stabiele camper met voorspelbaarder rijgedrag. Vergis je niet in de lage prijs van een camper op een Fiat Ducato-chassis. Veel fabrikanten bieden zelfs de airbag voor de passagier als optie aan.

 

Mercedes-Benz Sprinter: Voor de hogere klasse

Mercedes bedient voornamelijk duurdere campers. De Mercedes Sprinter is met voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving leverbaar. Doorgaans kiezen fabrikanten voor voorwielaandrijving, maar Hymer biedt bijvoorbeeld ook de 4x4-uitvoering aan. Hymer levert een groot assortiment campers op een Mercedes- en Mercedes/AL-KO-chassis. De Sprinter met voorwielaandrijving weegt gemiddeld 50 kg minder dan die met achterwielaandrijving.

Mercedes-Benz-motoren staan bekend als ware kilometervreters. De nieuwe Sprinter rijdt en stuurt als een personenauto, maar met een AL-KO-chassis haal je het maximale uit het rijgedrag van de Sprinter als camper. Ook in basisuitvoering is de Mercedes redelijk voorzien van opties en veiligheidsvoorzieningen. Optiepakketten voor nog meer rijcomfort en veiligheid laten de prijs snel oplopen.

Ford Transit: Geen problemen meer

Ford is een relatief kleine speler op de campermarkt. Vooral de Trigano Groep maakt er onder diverse Franse en Italiaanse merken gebruik van. Chausson en Challenger bieden soms zelfs keuze tussen Fiat of Ford als basisvoertuig. De Ford Transit cabine is zeer geschikt voor grotere bestuurders. De Transit heeft voor-, achter- of vierwielaandrijving met zes versnellingen en een zesbak automatische versnelling met koppelomvormer. Motorproblemen uit het verleden - modeljaren 2006-2011- lijken zich niet meer voor te doen.

Volkswagen Crafter: Buscamperspecialist

De Volkswagen Crafter is tot nu toe enkel ingezet als buscamper bij onder meer Knaus, Volkswagen en enkele kleinere merken. De Volkswagen Grand California wordt geleverd met een motor van 130 kW en 8-traps DSG-automaat. Bij Knaus als Boxdrive met 103 kW met handgeschakelde zesbak of dezelfde automaat.

De Volkswagens zijn verkrijgbaar met voor- en achterwielaandrijving of 4Motion. De Crafter beschikt over heel wat luxe-opties en veiligheidsvoorzieningen. Omdat Volkswagen veel aandacht heeft voor veiligheid, ook bij ombouw, is het chassis minder populair bij camperbouwers. Knaus kiest daarom bij de Van Ti Plus voor de MAN TGE. Technisch en motorisch is die gelijk aan de Crafter, maar MAN kijkt minder mee over de schouders van de camperfabrikant. Al bestaan er minder MAN-chassisvarianten.

Renault Master: Een uitzondering

Het Renault Master-chassis vind je enkel nog bij de Ahorn Camp. Dit komt omdat Renault geen variabele spoorbreedte biedt en de achterwielen dieper vallen onder een 230 centimeter brede opbouw. De cabine is ruim, stil en comfortabel. De handrem bevindt zich rechts naast de bestuurdersstoel op de vloer en staat daardoor in de doorgang naar de woonruimte.

Alle moderne hulp- en veiligheidsopties zijn leverbaar. De voorwielaandrijvers maken gebruik van 2,3 liter Euro 6d TEMP dCi motoren met AdBlue-technologie en een vermogen van 130, 145 of 165 pk bij 3.500 toeren. De serie met achterwielaandrijving heeft iets meer vermogen, maar wordt niet voor campers gebruikt. 

Citroën neemt over

Regelmatig verschijnen ook campers op basis van de Citroën Jumper. Citroën gebruikt dezelfde chassis/cabines als Fiat, maar met eigen motoren die nog nauwelijks verschillen. Meestal is de standaarduitrusting van een Citroën wat completer. Nu er een modelwisseling bij Fiat aankomt, schakelen veel fabrikanten over op Citroën. Een typisch marktfenomeen.

Lexicon van een basisvoertuig

Voorwielaandrijving

Meestal is een camper voorzien van voorwielaandrijving, al is dat ook omdat marktleider Fiat de Ducato uitsluitend zo levert. Voorwielaandrijving levert gewichtsbesparing op. Door het ontbreken van een aandrijfas naar de achterwielen blijft tussen de chassisbalken meer ruimte over voor de montage van camperaccessoires of een technische dubbele bodem. Alle fabrikanten van camperonderstellen bieden dan ook voorwielaandrijving aan.

Achterwielaandrijving

Achterwielaandrijving geeft meer tractie op een gladde ondergrond en in de wintermaanden. Ook wanneer je een heuvel op rijdt, ook op gras, hebt je meer grip. Zonder voorwielaandrijving is meer stuuruitslag mogelijk. Daardoor is de draaicirkel kleiner en wordt in- en uitparkeren makkelijker. Achterwielaandrijving is zwaarder en duurder. Fabrikanten zijn onder meer Mercedes, Iveco, Ford en Renault.

Vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving (4x4) is een dure optie voor wereldreizigers, avonturiers en wintersporters, maar ook veel liefhebbers kiezen voor dit imago van alleskunner. Moderne systemen bieden onder alle omstandigheden maximale tractie. Je vindt ze bij Mercedes, Ford en Iveco.

Het chassis

  • Ladderchassis

    Kampeerauto’s steunen van voor tot achter op een ladderchassis. Het chassis bestaat uit twee langsdragers met dwarsverbindingen tussen. Dit chassis biedt camperfabrikanten veel mogelijkheden om onderdelen te monteren, zoals een dubbele bodem of multifunctionele vloer waar watertanks en andere technieken zijn ingebouwd.
     

  • AL-KO-chassis

    Een AL-KO-chassis is lichter en lager dan een bestelwagenchassis. Het wordt met bouten aan de achterzijde tegen de autocabine bevestigd. Een AL-KO-chassis biedt een grotere range in lengtes, wielbasis en spoorbreedte, wat de fabrikanten veel vrijheid geeft om te ontwerpen. Ook de vering is speciaal afgestemd op campergebruik, wat meer comfort brengt. AL-KO-chassis zijn verkrijgbaar met een tandemas en te combineren met (elektrische) achterwielaandrijving.

    In 2018 ontwikkelden AL-KO en Hymer het unieke SLC-chassis (Super Light Chassis) voor de Mercedes Sprinter met voorwielaandrijving. Tussen de 36 centimeter hoge chassisbalken past veel camperuitrusting. In de nabije toekomst zou dat ook een accupakket of een zogenaamde FuelCell met waterstoftanks voor elektrisch aangedreven campers kunnen zijn.
     

  • Platformchassis

    Om een kampeerauto laag te houden gebruikte een camperfabrikant vroeger soms de cabine en de vloer van de laadruimte van een bestelwagen. Zo’n chassis maakte een lage bouwwijze mogelijk, maar was ook behoorlijk gevoelig voor roest. Je komt ze enkel nog tweedehands tegen. Laat een professioneel technisch onderzoek uitvoeren om een miskoop te voorkomen.

Gepubliceerd op zaterdag, juli 9, 2022 door Wim De Roos