Alles wat je wil weten als je naar Frankrijk gaat

Het adembenemende landschap van de Gorges du Verdon in de Provence. De toppen van de Franse Alpen. De krijtrotsen van Étretat. De romantische lichtjes van Parijs. De smalle straten van Mont Saint-Michel. De kastelen van de Loire en de wijnen van de Dordogne.. Het hoeft niet te verbazen dat Frankrijk de populairste vakantiebestemming is: zowat één op drie reizen gaan naar onze zuiderburen. Wat moet je weten voor je je volgende kampeertrip plant?

Frankrijk is ons favoriete vakantieland! De cijfers van Atout France spreken voor zich. Elk jaar krijgt het land meer dan 90 miljoen internationale toeristen over de vloer, en meer dan de helft daarvan blijft minstens vier nachten. 78% van die bezoekers zijn Europeanen: vooral Britten, Duitsers en dan Belgen. Meer Belgen dan Nederlanders dus, en dat wil wat zeggen. We spendeerden in 2022 liefst 7,3 miljard euro in Frankrijk,geen enkele andere nationaliteit liet het geld zo rollen als wij Belgen. Waar trokken we naartoe? Vooral naar de Provence, Alpen, Côte d’Azur, Vogezen, Elzas en Occitanië.

De kans is groot dat jij ook al een Franse camping of vakantiehuisje hebt opgezocht, dat je hebt aangeschoven aan de péage, en dat de lokale bakker je vragend heeft aangekeken toen je un pain Français vroeg. Maar toch kan het handig zijn nog eens alle nuttige informatie op een rijtje te zetten. Want er verandert geregeld wel wat op de wegen en in de wetgeving bij onze zuiderburen. Wist je bijvoorbeeld dat je mag gebruikmaken van speciale rijstroken als je met meer dan twee in de wagen zit? Dat je nu ook tolwegen hebt zonder péagepoortjes?

De voorbereiding: het papierwerk

Ook voor een vakantie bij onze zuiderburen, netjes binnen de EU, moet je ervoor zorgen dat je alle documenten bij de hand hebt. Dat zijn er meer dan je misschien wel denkt.

Een visum of internationale reispas hoeft niet, je identiteitskaart uiteraard wel.

Minderjarige kinderen moeten hun kids-ID op zak hebben. Zijn ze alleen op weg? Geef ze dan ook een kopie van de identiteitskaart van een van de ouders mee.

Je rijbewijs en alle gebruikelijke boorddocumenten van de wagen of de camper. Ook een fluohesje per inzittende. Met de caravan? Vergeet het verzekeringsbewijs daarvan niet.

Rij je met een leasewagen? Laat dan voor alle zekerheid de leasefirma een machtiging opstellen. In het Frans liefst.

De Europese ziekteverzekeringskaart van alle reisgenoten. Je kan die kaart aanvragen bij je ziekenfonds.

Geneesmiddelen mee zoals slaap- en kalmeringsmiddelen, sterke pijnstillers, ADHD-medicijnen? Vergeet de Schengenverklaring niet. Die kan je aanvragen bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten: www.fagg-afmps.be.

Op weg!

De meeste vakantiegangers nemen nog steeds de wagen of de camper. Heel veel verschillen de verkeersregels in Frankrijk niet met die in ons land. Wat gezond verstand en een blik op de verkeersborden volstaan voor een lange rit naar het zuiden zonder al te veel verrassingen.

110 of 130?

De maximumsnelheid is 50 km/u in de bebouwde kom, 80 km/u buiten de bebouwde kom, 90 km/u op tweebaanswegen met middenberm, 110 km/u voor wegen met gescheiden rijbanen en vier rijstroken en 130 km/u op de autosnelweg. Tenzij het anders vermeld is. Bij regenweer dalen de maximumsnelheden en mag je nog maar 110 km/u op autosnelwegen. Met een aanhangwagen of caravan met een maximaal toegestane massa van 3,5 ton mag je nooit sneller dan 90 km/u, voor campers is dat 110 km/u.

Zone 30

In de binnensteden van Parijs en Grenoble, Nantes, Lille, Montpellier, Bordeaux en Lyon geldt vrijwel overal zone 30. Als je al binnen mag met je wagen, want er gelden ook strikte milieunormen.

De details in de verkeerswetgeving maken het verschil tussen een boete of niet.

Roken in de wagen is verboden als er minderjarigen meerijden. In België is dat tot zestien jaar, in Frankrijk dus tot achttien.

Net als bij ons mag je niet meer van 0,5 promille alcohol in je bloed hebben, maar voor jonge bestuurders die hun rijbewijs nog geen drie jaar geleden hebben gehaald, is dat 0,2 promille.

Een file op de autoweg en je moet flink afremmen? Laat je alarmlichten knipperen, dat is verplicht.

Haaientanden die aangeven dat je voorrang moet verlenen, kennen ze niet in Frankrijk. Een lijn van dikke blokken zegt dat je voorrang moet verlenen.

Een lekke band of panne op een snelweg met péage? Dan mag je die niet zelf herstellen maar moet je de pechverhelping contacteren. Goed om weten: er zijn nog praatpalen langs de snelwegen. Of bel 112 en een erkende pechverhelper komt langs.

Rondjes draaien

Vermijd je de tolwegen? Dan rijg je de rotondes aan elkaar. Het verkeer op de rotonde heeft voorrang als je een driehoekig waarschuwingsbord en/of het bord Vous n'avez pas la priorité ziet. Zoniet, dan geldt voorrang van rechts.

Je hoeft je richtingaanwijzer niet te gebruik om een rotonde op te rijden. Maar wel als het een extra grote rotonde is met meerdere rijstroken en je naar de linkse rijstrook wilt. Dan gebruik je je richtingaanwijzer naar links. Als je opnieuw van rijstrook verandert of de rotonde wil verlaten, gebruik je je rechterrichtingaanwijzer.

Laden en tanken onderweg

Het aantal laadpalen voor elektrische wagens is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen, zodat je nooit lang hoeft te zoeken of te wachten. De app van ANWB – de Nederlandse Toeristenbond – is gratis en biedt je de meest actuele verkeersinformatie, brandstofprijzen, voordelige parkeerplekken en laadpalen. De app laat meteen zien of de laadpaal vrij is of in gebruik. Ook nl.chargemap.com/map biedt een handig overzicht.

Laden is doorgaans goedkoper dan in ons land. De prijzen variëren sterk, maar je kan al laden vanaf pakweg 0,30 euro/kWh.  Benzine en diesel zijn wel wat duurder dan in België. Vooral voor benzine E5 en E10, en lpg, betaal je gemakkelijk 10% meer.

Met de trein, de bus of de duim

De tent op de rug en duim omhoog, ook dat kan en mag. Maar niet langs autosnelwegen of tweebaanswegen. Eigenlijk alleen waar je als voetganger veilig staat en waar een auto veilig kan stoppen.

Liever de trein? Frankrijk heeft een heel goed ontwikkeld en uitgebreid spoorwegnet van de SNCF, met treinverbindingen van en naar de grote steden. De hogesnelheidstrein TGV rijdt vanuit Parijs het land door, maar reserveren is verplicht.

Nog goedkoper is de bus. Maatschappijen als Flixbus en BlaBlaCar rijden voor een prikje naar Parijs en verder. Isilines verbindt dan weer vijftig Franse steden met elkaar.

Ook vliegen kan, maar dat is de minst duurzame oplossing. Steden als Parijs, Bordeaux, Lyon, Marseille, Nice, Straatsburg, Toulouse en Montpellier hebben een internationale luchthaven.

Opgepast, de douane!

Ach, veel heeft de douane niet meer te betekenen binnen de Europese grenzen. Maar toch zijn er nog regels. Je mag je camper niet onbeperkt volladen met die lekkere wijn uit de Loirestreek of die rasechte cognac. Wat wel mag: 800 sigaretten, 400 cigarillo’s, 200 sigaren, 1 kilogram rooktabak, 110 liter bier, 90 liter wijn, 20 liter aperitiefdrank, 10 liter sterke drank. Daar kom je wel even mee toe.

De gepeperde rekening van de péage

De prijs voor een ritje naar de Provence kan flink wat aandikken als je kiest voor de tolwegen. Kies je de snelle weg of toch maar de tragere secundaire wegen? En hoeveel kost je het verschil? Dat bereken je gemakkelijk op voorhand op www.autoroutes.fr of www.viamichelin.nl.

Er gelden vijf verschillende tarieven. De tolpoort detecteert automatisch tot welke klasse jouw voertuig behoort:

  • Gewone personenwagens tot twee meter hoogte (of een wagen voor gehandicaptenvervoer).
  • Busjes, campers en wagens met caravans tot drie meter hoog.
  • Zwaar vervoer met een toegelaten massa boven de 3,5 ton en tot drie meter hoog.
  • Zwaar vervoer met drie assen of meer.
  • Motoren en consoorten.

Bip and Go

Betalen kan met je bank- of creditkaart en met cash aan het bemande tolpoortje. Nog gemakkelijker is de télépéage-badge Bip and Go. Dat is een klein zendertje dat je op de voorruit aanbrengt. Rij langzaam door de voorbehouden tolpoort en de slagboom opent automatisch. De elektronische factuur krijg je de maand nadien. De badge kost enkele euro’s en er is een vaste gebruikskost van 3 euro per maand, maar enkel in de maanden waarin je de badge gebruikt. Je kan de badge niet gebruiken met een camper met een toegestane massa boven 3,5 ton.

Je kan de Bip and Go-badge kan je bestellen via VAB of www.bipandgo.com/nl/le-telepeage.

Flux Libre

In juni 2023 kreeg Frankrijk zijn eerste ‘onzichtbare’ tolweg: de A79 in het noorden van de Auvergne. Er zijn geen slagbomen of tolpoortjes, je nummerplaat wordt automatisch geregistreerd door een camera. Flux Libre, zo heet systeem. Je kan automatisch betalen met je Bip and Go-badge, dat is de gemakkelijkste oplossing. Op de stopplaatsen langs de Flux Libre vind je speciale automaten waar je ook kan betalen. Of je kan ook betalen via paiement.aliae.com, tot 72uur na je rit. Betaal je niet, krijg je een boete van 65 euro.

Milieuzones in de stad

Antwerpen en Gent hebben lage-emissiezone, daar mag je met een te vervuilende auto niet binnen. Ook de Franse steden Parijs, Lyon, Marseille, Montpellier, Nice, Reims, Rouen, Saint-Etienne, Straatsburg en Toulouse hebben afgebakende milieuzones. Hier werken ze met een systeem van vignetten, de vignettes Crit'Air.

Afhankelijk van de wagen waarmee je rijdt, de leeftijd en de CO2-uitstoot ervan, kan je een vignette van een bepaalde kleur kopen. Er zijn zes verschillende vignetten. Aan elke kleur hangen voorwaarden en restricties vast. Voertuigen van voor 1997 komen niet meer in aanmerking voor een milieusticker.

Duur is het niet. De Franse milieusticker kost 4,61 euro (in 2023), inclusief verzendkosten naar landen binnen de Europese Unie. De sticker blijft de gehele levensduur van je auto geldig. Je hoeft hem dus maar één keer te bestellen. Dat doe je via www.certificat-air.gouv.fr/.

Welke restricties gelden er in welke steden? Dat vind je op www.ecologie.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair. Soms gelden er tijdelijke milieuzones, bij smogalarm bijvoorbeeld. Een overzicht van welke tijdelijke zones zijn ingesteld, vind je op www.lcsqa.org/fr/vigilance-atmospherique/procedures/carte.

Hou het veilig

Frankrijk is een veilig land. Ja, het kan er al eens stevig aan toe gaan op betogingen tegen de nieuwe pensioenwet of als de gele hesjes op straat komen, en sommige buurten in de voorsteden van Parijs vermijd je maar beter. Maar met wat gezond verstand hou je het veilig.

Met je buitenlandse nummerplaat of je camper val je op. Ook bij mensen met slechte bedoelingen. Wees voorzichtig op snelwegen en rustplaatsen. Dieven gebruiken verschillende trucjes om iets uit je auto te stelen. Of je auto zelf. Je hoort elk jaar opnieuw verhalen van mensen die werden aangesproken door iemand die zogezegd het slachtoffer was van een ongeval of panne, of die je wil helpen. Waarna ze bestolen worden. Wees dus altijd gezond achterdochtig. Als je in de file op de autosnelweg staat, leg dan kostbare spullen uit het zicht en sluit de auto af. En vooral: zorg voor een goede reisverzekering.

Handig lijstje voor noodnummers

Ben je toch het slachtoffer geworden van een diefstal, ongeval of geweld?
Deze noodnummers komen van pas:

  • 112: algemeen alarmnummer
  • 17: politie
  • 18: brandweer
  • 15: ambulance (in grote steden)

Ook handig, de noodcentrales van de Belgische mutualiteiten:

  • Mutascentrale: +32 2 272 09 00, www.mutas.be. Voor de leden van CM, de socialistische mutualiteiten, de liberale mutualiteiten, de neutrale ziekenfondsen en RailCare.
  • Mediphone: +32 2 778 94 94, www.mediphoneassist.be/nl. Voor de leden van de onafhankelijke ziekenfondsen.

Hoe zit het met kamperen?

In het wild

Wildkamperen voor langere tijd is niet toegestaan in Frankrijk. ’s Avonds je tent opzetten en voor dag en dauw weer vertrekken, mag meestal wel. Zelfs in de grote natuurparken. Als je maar een uurtje wandelen van de bewoonde wereld blijft en de kampeerplek achterlaat zoals je die gevonden hebt. Check eerst de lokale regels, die kunnen strenger zijn.

Je nacht doorbrengen in je camper langs de kant van de weg? Dat mag. Zeven dagen op rij zelfs. Is je camper en alles erin lichter dan 3,5 ton, dan mag dat op een gewone parkeerplaats. Is de maximaal toegestane masse meer dan 3,5 ton, zoek dan een busparkeerplaats. Een losgekoppelde caravan moet je ook langs de zijkant verlichten ’s nachts of bij slecht weer. Op parkeerplaatsen langs snelwegen is deze maximumtijd 24 uur. En trouwens, je ticket van de tolweg is slechts 24 uur geldig.

Op de camping

Meer dan 10.000 campings telt Franrkijk. Van heel rudimentaire campings met weinig faciliteiten aan de oever van een riviertje tot heuse luxedorpen met zwembaden, animatie en restaurants. Aan jou de keuze. De ACSI app, van de bekende ACSI campinggidsen, is niet gratis maar wel onmisbaar als je nog een last minute camping zoekt. Je hebt de hele gids digitaal bij de hand. Bestel je een ACSI campinggids bij Pasar, dan krijg je automatisch toegang tot de app.

Gepubliceerd op maandag, maart 11, 2024 door Bart Claes

Delen